Voor de laatste keer terug naar Zolder
Het had weinig gescheeld of wij hadden niet aan de start gestaan met nummer 10 tijdens de Pinksterraces. Na een ongelukkig race incident met een ‘bak’ schade is het dankzij onze monteur Reinder Adema en Dennis en zijn mannen van Autoschade Herstel Nieuw Vennep toch gelukt om de auto aan de start te krijgen. Wij hebben al veel gedeeld op de social media, maar nogmaals onze dank voor deze bijzondere prestatie. Maar ook iedereen bedankt die ons heeft geholpen en een hart onder riem gestoken heeft de afgelopen. Wij zijn een stuk armer, maar een bijzondere ervaring rijker.
Terug op Zandvoort!
Vrijdag de eer aan Emile om de nieuw geprepareerde nummer 10 te testen tijdens de vrije trainingen. Het ging goed, maar wat zit je gespannen in de auto. Je hoort allemaal rammeltjes die er normaal gesproken niet zijn en denkt aldoor dat de auto toch ‘anders’ voelt. Blijft toch een raar spelletje die racerij. Desondanks reed Emile een keurige 2.11.5. Niels was vrijdag de ster van JEN. Met ongekende bravoure en zelfvertrouwen na zijn race op Zolder zette hij nummer 8 op de vierde plaats. Wat een prestatie! En gaaf om te zien hoe Niels en Maciej elkaar steeds naar een betere prestatie opjutten. Na alle pech aan Emile en mij om letterlijk te proberen bij nummer 8 in de slipstream te komen. De kwalificatie mocht ik voor mijn rekening nemen. Een hele nieuwe spanning maakte zich van mij meester. Als ik ‘m maar niet stuk maak, spookte door mijn hoofd. Zit je toch wat minder lekker te sturen en ondanks een niet een zo slechte 2.12.8 was en startplaats in de achterhoede mijn deel. Geeft niks, want de auto was heel. En daar was het om te doen. Maciej zette nummer 8 op een keurige 9e startplaats. Helaas geen evenaring van de vrije training, maar met genoeg perspectief voor een goede finish.
Te gekke racedag op zondag
Zondagmorgen ging de wekker vroeg, want wij hadden afgesproken om 07.30 op het circuit te zijn. Maciej wilde zijn veelzijdigheid laten zien door nummer 10 van een nieuwe wrap te voorzien, maar helaas had hij zich verslapen waardoor dit plannetje enigszins in het water viel. Het was een prachtige ochtend en iedereen voelde dat het vandaag een topdag zou worden. Janneke verzorgde ons zoals altijd op een fantastische manier en Reinder mocht zijn geduld weer op de proef stellen om alle – steeds wisselende – wensen en inzichten van Maciej te vertalen. Maar goedgemutst stonden de nummer 8 en 10 om 08.30 uur klaar bij post 18 voor de race. Omdat dit een A evenement was hadden wij een iets andere startprocedure, maar uiteindelijk kon iedereen zich op de juiste positie opstellen. Helaas kon ik achteraan de lichten niet zien, dus was ik te laat weg. Gelukkig was mijn racepace in de eerste ronden goed en kon ik naar de groep voor mij rijden. Toen ik net wilde gaan inhalen, slipte nummer 21 vlak voor mij voor de Audi S. Met kunst en vliegwerk kon de nummer 21 ontwijken en wat was ik blij geen schade te hebben. Maar de opmars was voorbij en dan blijkt toch weer hoe moeilijk het is om in zo’n competitief veld naar voren te rijden. Maciej reed een zeer solide race, maar had niet de snelheid van Zolder mee naar Zandvoort genomen. Maar en finish op de 8e plaats is natuurlijk een prima prestatie.
Afgeleid door de pitspoes?
Een van de voordelen van het hoog eindigen bij een A evenement is dat er voor de start een charmante dame voor je auto komt te staan. De foto;s van een langbenige blondine voor de nummer 8 zijn inmiddels de wereld rond gegaan, maar misschien was Niels daardoor toch een beetje afgeleid? Zijn eerste ronden waren uitstekend, maar bij een ultieme poging om bij de top 6 aansluiting te vinden remde hij iets te enthousiast bij de Audi S waardoor hij de aansluiting verloor. Uiteindelijk eindigde Niels op de 14e plaats. Niet zo hoog als hij zelf had gehoopt, maar wat mij betreft nog steeds een puik resultaat. Chapeau! Emile had de ondankbare eer om ver van achteren te moeten starten. Maar stiekem verheugde hij zich toch alweer op een mooie inhaalrace. Ondanks zijn prima snelste rondetijd in de race die op de tiende van een seconde gelijk was aan Niels, had Emile toch ook moeite om door het veld heen te komen. Met een prachtige uitrem actie voor de Audi S bocht haalde hij maar liefste 3 auto’s in, maar dat combineerde hij met een aantal fraaie driftpartijen in het gravel waardoor uiteindelijk de 33e plaats zijn lot was. Maar zoals Emile zelf zei: ik heb heerlijk gereden.
Borrelen met onze sponsors, vrienden en familie
Na afloop was het tijd voor een borrel met onze sponsors en andere gasten. Heerlijk in zon gezeten genoten wij van de prachtige verhalen van Max (Climapro) die de lachers wederom op zijn hand had. Niels had zoals altijd het hoogste woord en leek na een paar biertjes zijn ietwat teleurstellende race allang weer vergeten. Wat is het toch gaaf om met zoveel leuke mensen je passie te mogen delen. Fantastisch ook dat zelf de vader van Emile en de moeder van zijn vrouw Marije helemaal naar het circuit gekomen zijn. Daantje zorgde voor een continue stroom van pizza’s (eentje voor mijzelf en eentje voor de gasten) en zo eindigde deze geweldige dag. Het was – zoals ’s avonds zo mooi verwoorde – een week met een lach en een traan. Mooier kan ik het niet zeggen. Nadat wij Tom hadden geholpen om zijn volledige inboedel weer in te ruimen, konden wij onze teameigenaar weer uitzwaaien. Op naar Assen! Of zou Maciej tussendoor toch nog even gaan wrappen? In Assen zullen jullie het zien.